Algemene dekkingsmiddelen
Beleidsmatige afwijkingen
Er zijn geen beleidsmatige afwijkingen.
Uitvoeringsprogramma
Er zijn geen beleidsmatige afwijkingen.
Financiële afwijkingen
( bedragen x €1.000)
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Treasury | -447 | -957 | 510 | V | I |
Belastingen | 16.089 | 16.690 | 601 | V | I |
Algemene uitkering | 80.695 | 80.792 | 97 | V | S |
Treasury € 510.000 (V) (I)
Vanwege overtollige liquiditeiten hoeft de gemeente in 2023 geen langlopende geldlening af te sluiten en dit betekent dat de hiervoor opgenomen stelpost met € 120.000 kan worden verlaagd. De overtollige liquiditeiten hebben ook tot gevolg dat de gemeente rente ontvangt vanuit de Rijksschatkist voor het schatkistbankieren. Over 2023 ontvangt de gemeente € 390.000 aan extra rente-inkomsten.
Belastingen € 601.000 (V) (I)
Forensenbelasting
Voor de forensenbelasting houdt de gemeente in 2023 rekening met een lager aantal forensen dan in eerdere jaren vanwege de effecten van de herinrichting van een tweetal vakantieparken, nadeel
€ 30.000.
Toeristenbelasting
Voor de toeristenbelasting houdt de gemeente rekening met een toename van het aantal overnachtingen. De gemeente baseert zich daarbij op de opgave van BghU (basis definitieve aanslagen toeristenbelasting 2022) die uitgaat van 930.000 overnachtingen. Dit leidt in 2023 tot extra inkomsten over 2022 van
€ 80.000 en over 2023 tot extra inkomsten van € 358.000. Het toegenomen aantal overnachtingen lijkt structureel te zijn en ligt in lijn met de zichtbare landelijke trend. Recreatieve activiteiten blijven echter conjunctuur- en weergevoelig. Er bestaat dus altijd een risico dat het werkelijke aantal overnachtingen in 2023 toch lager uit gaat vallen.
Onroerendezaakbelasting
De onroerendezaakbelasting voor niet woningen leidt voor eigenaren en gebruikers naar verwachting tot een hogere opbrengst van € 114.000. Deze hogere opbrengst is vooral het gevolg van een lagere waardevermindering als gevolg van bezwaarschriften ten opzichte van eerdere calculaties.
De onroerendezaakbelasting voor eigenaren van woningen leidt over oudere jaren nog tot een te verwachten extra opbrengst van € 115.000.
Uitvoeringskosten BghU
Als gevolg van loon en prijsstijgingen stijgt de aan BghU te betalen bijdrage voor de uitvoeringskosten met € 60.000. Gelijktijdig ontvangen we over 2022 een deel, € 26.000, van de betaalde bijdrage terug als gevolg van het gerealiseerde positieve rekeningresultaat. Nadeel per saldo € 34.000.
Diverse kleinere afwijkingen
Nadeel € 2.000.
Algemene uitkering € 97.000 (V) (S)
De effecten van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (circulaires) zijn via een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd. Bij het opstellen van deze tweede bestuursrapportage moest op deze raadsvoorstellen nog besluitvorming plaats vinden en daarom maken de effecten van deze circulaires geen onderdeel uit van deze rapportage. Wel leidt de vrijval van een deel van de gevormde stelpost voor de in eerdere jaren toegekende POK middelen tot een voordeel van € 97.000 op dit product. Binnen programma 5 ontstaat als gevolg van de uitgaven die de gemeente hiervoor gaat doen een nadeel van hetzelfde bedrag.
Overhead
Beleidsmatige afwijkingen
Structuurwijziging thema Fundament en Koers
Na het vertrek van de voormalige adjunct directeur/manager Koers heeft een extern bureau onderzocht of we opnieuw invulling moeten geven aan de rol van adjunct-directeur en of de combinatie met de functie manager Koers een goede is gebleken. Ook is onderzocht of het samenspel op het gebied van personeel en financiën tussen de thema’s Fundament en Koers voldoende uit de verf komt en wat er eventueel nodig is om dit te verbeteren.
Dat heeft een aantal verbeteringen opgeleverd die ertoe leiden dat de functie van adjunct-directeur vervalt, maar het thema Koers een manager houdt. De verantwoordelijkheden en taken van de functie adjunct-directeur worden bij de MT-leden ondergebracht.
Bij het thema Koers worden de bedrijfsvoeringsonderdelen HR en Financiën als geheel ondergebracht. Deze wijziging zorgt ervoor dat medewerkers van HR en Financiën in de keten met elkaar verbonden zijn en vanuit één team met elkaar samenwerken. De structuurwijziging is ingegaan op 1 oktober 2023.
Uitvoeringsprogramma
De werving van de bij het uitvoeringsprogramma toegekende formatie is in volle gang. Het is een lastige arbeidsmarkt, waarin vele publieke organisaties bekwaam personeel zoeken. De gemeente constateert in het algemeen een grotere vraag naar (gekwalificeerd) personeel dan er aanbod is. Met name op onderdelen waar alle gemeenten nieuw personeel nodig hebben, zoals voor de opgave duurzaamheid, is te merken dat het lastig is voldoende kwaliteit binnen te halen.
Met een nieuwe aansprekende campagne en waar nodig vernieuwende kennismakingsgesprekken, probeert de gemeente toch de gewenste kwaliteit aan onze organisatie te binden.
Het totaal van de functies, dat de gemeente in 2023 moet invullen voor het uitvoeringsprogramma en vanwege regulier verloop bedraagt tot nu toe 85 (1 sept. 2023). Dat is een forse opgave in vergelijking met voorgaande jaren (2022: 80 en 2020: 30 en 2021: 45). Inmiddels is zo'n 50% van de vacatures gevulde met eigen personeel in loondienst.
Enkele functies, waarvoor de gemeente een wervingsprocedure heeft opgestart, vormen inmiddels een risico of een knelpunt. Het lukt soms ook echt niet om personeel te vinden. Dit kan spanning geven in het realiseren van de opgaven met het bijstellen van de planning of prioriteiten tot gevolg. Mogelijk verdwijnt het risico of knelpunt, maar de gemeente houdt er ook rekening mee dat een risico of knelpunt ook kan blijven bestaan. In dat geval wordt met de betreffende portefeuillehouder afgestemd of er alternatieven voor een nieuwe werving moeten worden ingezet, of dat er een keuze voor langdurigere inhuur moet worden gemaakt.
De omvang en doorlooptijd van de werving, het inwerken van nieuwe medewerkers én de focus op de werkzaamheden voor het uitvoeringsprogramma zorgen voor een verhoogde werkdruk. Er is aandacht in de organisatie dat deze verhoogde werkdruk niet omslaat naar werkstress, wat impact heeft op het welzijn van onze medewerkers.
Realisatie Uitvoeringsprogramma
De gemeente constateert dat de uitvoering van het grootste deel van het uitvoeringsprogramma op schema ligt. Er is inmiddels veel opgestart en ook al gerealiseerd. Op enkele onderdelen loopt de planning langer door, maar levert dit geen grote risico’s op voor de uitvoering.
Op een beperkt aantal onderdelen is wel een risico ontstaan ten aanzien van de uitvoering of is geconstateerd dat de planning niet wordt gehaald. Deze zijn veelal direct te relateren aan het ontbreken van gekwalificeerd personeel. Dit betreft de volgende onderdelen:
1.3 Participatie en communicatie aanpak
3c.1 Actualisatie GVVP
3c.5 Leefbaarheid en veiligheid in de wijken en dorpen
3d.2 Uitvoering nieuwe programma Duurzaamheid
3d.7 Duurzaam / circulair bouwen
4d.2 Actieplan kwaliteitsverbetering Openbare Ruimte
Financiële afwijkingen
( bedragen x €1.000)
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening verlofsparen | 10 | 95 | 85 | N | I |
Verzekeringen | 169 | 330 | 161 | N | S |
Voorzieningen in vacatures | 120 | 208 | 88 | N | I |
Vrijval stelposten kostenverdelingen eerdere besluitvorming 2023 | 740 | 0 | 740 | V | I |
Mutaties reserves en voorzieningen* | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|
Voorziening verlofsparen | 85 | V | I |
* Deze afwijkingen hebben geen invloed op het begrotingsresultaat omdat eventuele inkomsten en of uitgaven gestort dan wel onttrokken worden aan een daarvoor ingestelde voorziening. Vanuit het oogpunt van transparantie melden we wel de omvang van de afwijkingen.
Voorziening verlofsparen:
Medewerkers kunnen vanaf 01 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Hier maakt een aantal collega's gebruik van. Voor de gespaarde gelden is een voorziening ingesteld. Voor 2023 moet aan deze voorziening een bedrag van € 85.000 worden toegevoegd.
Verzekeringen:
Vanuit de openbare aanbesteding verzekering blijkt dat de premie is verhoogd.
Voorzieningen in vacatures:
Er is een inventarisatie gemaakt van het aantal functies waarvoor naar verwachting gedurende de resterende maanden van 2023 een werving wordt uitgezet. De wervingen zijn nodig voor het vervullen van vacatures voor het uitvoeringsprogramma (15) én vanwege vertrek van medewerkers (25). Dat aantal functies bedraagt in totaal 40. Op basis van een gemiddeld bedrag van € 3.250,- houdt de gemeente rekening met extra wervingskosten die op basis van de inschatting per saldo een overschrijding opleveren van € 88.000,-.
Vrijval stelposten kostenverdelingen eerdere besluitvorming 2023:
In het uitvoeringsprogramma en de eerste bestuursrapportages zijn de aanpassingen op formatie geraamd op stelposten van de kostenverdeling. In de tweede bestuursrapportages is de kostenverdeling met alle aanpassingen op de loonsom opnieuw gemaakt en verdeeld naar de producten. Gevolg hiervan is dat de boeking op de stelposten vrijvalt voor de kosten die in de programma's nadeliger zijn.
Onvoorzien
Op de post onvoorzien is tot op heden nog geen beroep gedaan.
Uitvoeringsprogramma
Niet van toepassing
Reserves en voorzieningen
Mutaties reserves
( bedragen x €1.000)
Omschrijving | Programma | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|
Niet van toepassing |
Mutaties voorzieningen
( bedragen x €1.000)
Omschrijving | Programma | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|
Voorziening wachtgeldverplichting | 1 | 123 | V | I |
Voorziening tariefsegalisatie afvalinzameling | 9 | 128 | V | I |
Voorziening tariefsegalisatie riolering | 9 | 20 | V | I |